OM SJÄLVHAT & SÅNT

Alright, om jag var ledsen förra gången så är jag snarare arg och frustrerad för tillfället! Ni vet detta ting kallat sociala medier? Det finns så himla mycket bra där. Men så finns det så jävla mycket skit också. Bland det värsta jag stöter på allt för ofta om en bortser från rasism, nätmobbning etc. så är det när vuxna människor kommenterar sina kroppar på ett nervärderande sätt? Alltså va i helvete håller ni på med? För bara några dagar sedan såg jag att en person lagt upp en bild där personen *välkomnade sin midja tillbaka*. Okej, jag kan ta det. Jag kan se bortom detta, trots att jag som femtonåring grät mig till sömns så många nätter just för att jag inte hade nån midja. Jag hade aboslut ingen norm-kropp, men jag har också fått jobba i flera år med att sluta avsky min egen kropp. Men så, dum som en är, läste jag kommentarerna. Personen i fråga får hejarop men också kommentarer som lyder "önskar att jag också hade en så fin och platt mage." Men alltså vad fan?! Har du missat precis allt? En mage är väl för helvete inte fin bara för att den är platt? En mage är fin för att den sitter där. Den innehåller tarmar, magsäck och allt vad fan som finns där inne!? Till råga på detta vet jag att många som kommenterat och gillat också är föräldrar. & barn finns numera på sociala medier i tidiga åldrar, säga vad en vill om det, kommentarer som dessa kan bryta ner även en fullvuxen människa. Hur som, önskar ni att era barn i femtonårs-åldern ska gråta sig till sömns? Vill ni att era barn ska börja känna ångest inför sitt matintag? Få ett sjukligt kontrollbehov kring träning och kalorier? Men framförallt - vill ni att era barn ska börja hata sig själva? Alla människor kan inte ha en platt mage, de kan inte ha vad den påstådda normkroppen är. Tänk på vad fan ni skriver! Ni är vuxna människor med ett enormt stort ansvar att vi inte ska bidra med denna sjuka jävla syn på människokroppar. Okej? För jag vet att om ni kan skriva dessa kommentarer så slinker de förmodligen också ut genom munnen hemma, inför barnen trots att det kanske inte är meningen. Men det är fan dags att börja tänka lite nu. 
 
& självklart gäller inte enbart detta föräldrar - det gäller såklart alla. Lägg ner skitsnacket kring smal midja och allt vad ni nu hittat på vad en förväntas ha. Här får ni en icke normkropp så ni har nåt vettigt att förhålla er till.
 
Vet ni varför min kropp är helt jävla fantastisk? För att den gör som jag vill. Förra veckan lyfte den och välte det lilla däcket på bilden - idag axlade vi upp och gick på det stora. Och den klarade det?! Helt jävla fantastiskt. Tack kroppen, du är fan bäst.💖
 
& nu kanske ni undrar vad just ett blogg-inlägg kan göra för skillnad? jo, det kan göra en massa skillnad! det är ju det som är det fina i det hela - utan sociala medier där det finns så många fantastiska personligheter som lärt mig att det är inte ett endaste uns av fel på mig så hade jag kanske inte haft den avslappnade syn jag har till kroppar idag. sen har jag självklart dåliga dagar jag också där de värsta tankarna tar över, men då får en tvinga sig att läsa sådana här inlägg. så en får tillbaka det sunda bonn-förnuftet. ha det bäzt!🌿
 
11
Frida

Bra, bra, bra! Du och din kropp är så himla bra helt enkelt! 😊💪

Svar: Precis som du & din kropp! 😍 Alla kroppar är bra kroppar! 🙌🏼
bengtssons hörna ~

Ida

Så bra!! Fler sånna här inlägg behöver synas!
Jag har själv ätstörningar sedan 17 år tillbaka. Ett helvete. Önskar inget annat än att få må bra igen. Svårt att bli frisk och acceptera sin kropp i detta sjuka samhälle. Jag har haft en platt mage men va då nära dö. Så ovärt!
Kram

Svar: Önskar verkligen att du slipper leva med detta helvete. All styrka till dig!!! Kram
bengtssons hörna ~

maria

Heja dej!

Papayas Mode

Bra skrivet!
Blir helt galen när min 15-åriga dotter ska räkna kalorier och vill börja banta. Hon är fin som hon är. Precis som du!

Svar: Det är verkligen inte acceptabelt! Inget hon skulle kommit på om det inte vore för samhällets påverkan. Precis, alla duger!
bengtssons hörna ~

Ellen

Wow så himla bra skrivet och så himla viktigt!!! Det hälsosammaste man kan göra är att älska sin kropp när den fungerar som den ska, istället för att hata den!

Svar: Tusen tack! Men precis, det kommer vi alla leva mycket längre på!
bengtssons hörna ~

Ereeka

Hejja hejja :)

Agnetha

Du är en fantastisk person som har inspirerat mig o andra.
Bra kämpat 💪

Nettan

Håller med dig!!
Skrev precis ett inlägg om kroppen


Http://nouw.com/Nettan

Sara Sharifpour

Så himla bra skrivet!!! Och håller helt med att om kommentarerna finns i bloggarna är chansen stor att de även slinker ur framför lättpåverkade barn. Inte okej!!

Svart-Stina

Hm, jag känner mig lite skyldig när jag läser detta (för håller med dig om att man bygger på hetsen och påverkar andra) för har nog rackat ned en del på min normalviktiga kropp och midjan som aldrig kan vara smal nog... Till syvende och sist är kroppen som ett högteknologiskt under - i tystnad bekämpar den mikroorgansimer och läker skador, bryter ned gifter o.s.v. Mina långa seniga fingrar är inte bara lite halvfula - de kan rita bra, spela fiol m.m. En kropp är för att leva med och för att göra saker.

Cornelia

Jag blir genuint lycklig av att läsa så bra texter som dessa! Jag håller på att komma ur min anorexi och jag vill jobba stenhårt mot den attityd som finns kring kroppar, träning, ideal och mat som vi lever kring idag. Detta för att skapa en tryggare och mer välmående värld för oss alla! Jäklar vad bra skrivet!

Svar: Men åh, tack!!! All styrka till dig att komma ur helvetes-sjukdomen! Vilken mysig blogg du hade, du får jättegärna blogga om mitt inlägg. Stor kram till dig!
bengtssons hörna ~